Tool Talk: Futureproof

21 dec 2022
Logo FTRPRF

Het is weer tijd voor een nieuwe Tool Talk. We horen vaak van leerkrachten dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen de veelheid aan tools die er bestaan. Om de toolstress wat te verhelpen, nemen we er regelmatig eentje onder de loep. Deze maand: FTRPRF

Vanuit welke idealistische insteek is je tool ontstaan? 

We willen jongeren graag opleiden tot zelfredzame, kritische burgers die klaar zijn voor de digitale arbeidsmarkt. De samenleving wordt steeds digitaler waardoor het noodzakelijk is dat lesmaterialen hierop inspelen en van alle digitale troeven gebruikmaken. 

De start van de ontwikkeling van ons platform, waar we ondertussen zeer fier op zijn, begon bij de vernieuwing van de eindtermen. Heel wat scholen kwamen toen met de vraag naar onze VZW CodeFever of we onze kennis en expertise ook met hen konden delen. Met deze insteek en duidelijke vraag vanuit het onderwijs hebben we FTRPRF opgestart en zijn we lespakketten beginnen maken. In deze lespakketten behandelen we computationeel denken, maar ook mediawijsheid, Word, hardware en nog veel meer. 

Waarom raad je leerkrachten aan om je tool te gebruiken? 

Wat het FTRPRF-leerplatform onderscheidt van andere platformen en gelijkaardige diensten, is de werkethiek die erachter schuilt. Deze luidt: Voor leerkrachten, door leerkrachten. 

Ons content team dat verantwoordelijk is voor de lesinhouden bestaat volledig uit leerkrachten. Daar bijkomend testen wij al ons lesmateriaal uitgebreid met leerlingen en leerkrachten met nog meer ervaring met als doel om scholen een totaaloplossing te bieden voor de eindtermen en leerplandoelen van de ICT basisvaardigheden en computationeel denken. 

We blijven het FTRPRF-leerplatform aanpassen zodat het nog beter aan de noden van leerkrachten en leerlingen voldoet. Zo lanceren we deze maand een nieuwe functionaliteit die het mogelijk maakt voor een leerkracht om ons lesmateriaal aan te passen: een kopie van de les maken en eigen voorbeelden toe te voegen, extra uitdagingen toe te voegen, zaken eventueel verwijderen en nog veel meer. 

Wat zijn de didactische voordelen van je tool? 

FTRPF biedt IT&ME en DIGIBIB aan via i-Learn.  

Met het vak IT&ME leren we kinderen programmeren met onder andere Scratch en Python. Naast kinderen leren programmeren, en in de tweede graad coderen, is het vooral belangrijk dat ze leren computationeel denken: Leren begrijpen hoe een computer ‘denkt’ en waarom een computer net op die manier functioneert. Maar IT&ME is, zoals eerder aangegeven, meer dan kinderen leren computationeel denken.  

Met de DIGIBIB willen we tegemoetkomen aan de het vakoverschrijdende werken dat steeds meer de norm wordt in het secundair onderwijs.  

Vakoverschrijdend werken wordt steeds meer de norm in het secundair onderwijs. DIGIBIB bundelt vakoverschrijdend lesmateriaal, waarbij computationeel denken of de ICT-basisvaardigheden gelinkt worden aan andere sleutelcompetenties.  

Hoe kan je tool ingezet worden voor gepersonaliseerd leren? 

Ons FTRPRF-leerplatform leunt heel erg op het ‘flip the classroom’-principe. Aan de hand van heel wat heldere instructievideo’s zijn leerlingen in staat om praktisch volledig zelfstanding leerpaden te doorlopen en dat op hun eigen tempo. 

Verder zijn onze codeeroefeningen uitgerust met onze eigen digitale co-teacher. Dat is een tool die leerlingen tijdens het maken van oefeningen analyseert en hierdoor heel gericht feedback op maat van de leerling geeft wanneer een oefening niet meteen lukt. De digitale co-teacher geeft uiteraard niet simpelweg het antwoord. Door de analyse weet de co-teacher exact waar het is fout gelopen in de oefening. De co-teacher geeft dan aan waar de leerling iets fout heeft gedaan samen met een aantal suggesties die de leerling kan gebruiken om de oefening correct te voltooien.  

Hoe zetten jullie in op de actuele en steeds veranderende noden van de leerlingen, de leerkrachten en het onderwijs? 

Mee zijn met alles wat er omgaat in het onderwijs is voor ons bijzonder belangrijk. Daarom gaan wij op regelmatige basis het gesprek aan met leerkrachtendenktanks om op de hoogte te zijn van wat er bij hen precies leeft en om voortdurend feedback te verzamelen over ons lesmateriaal en dat ook naargelang aan te passen. Verder organiseren wij ook regelmatig werkgroepen met leerkrachten die hands-on aan de slag gaan met ons leerplatform om zo gericht te kunnen polsen naar hun specifieke noden. 

Op ons leerplatform is er bij alle modules een feedback-knop geïntegreerd waarmee gebruikers ons in real time feedback kunnen geven over bugs maar ook over zaken die zij graag anders zouden zien. Hoe meer feedback hoe beter. 

Ten slotte geven wij ook nascholingen waarmee we zoveel mogelijk kennis over ons leerplatform willen doorgeven aan onze (potentiële) gebruikers en waar we opnieuw ook kennis over hun noden willen vergaren. Wij willen heel graag een belangrijke rol blijven spelen in die informatiecyclus. 

Hoe zorgen jullie ervoor dat de tool “future proof” is en blijft? 

Wij bieden geen louter gedigitaliseerde cursussen. FTRPRF is een leerplatform. Wat betekent dit nu juist? Dat betekent dat onze lespakketten op ons leerplatform constant evolueren. Dat haakt ook in op het ‘feedback verhaal’ dat eerder beschreven werd.  

Elk nieuw schooljaar brengt heel wat veranderingen met zich mee. Wij gaan actief op zoek naar vernieuwingen om zo ons leerplatform en ons lesmateriaal te blijven aanpassen aan al deze veranderingen. Wij hebben een team van tien developers die hier constant mee bezig zijn. Zo zijn we nu ook aan het werken aan een dashboard rond computationeel denken. We zijn een tool aan het ontwikkelen waarmee we leerlingen op een makkelijk te monitoren manier digitaal kunnen laten samenwerken. We zijn ook bezig met het onderzoeken van hoe je computationeel denken eenvoudiger zou kunnen evalueren met bijvoorbeeld Rubrics. 

Door features en tools te blijven toevoegen, hopen we een oplossing te bieden voor alle bezorgdheden van de leerkrachten. 

Waarom ben je meegegaan in het i-Learn verhaal?  Wat spreekt je aan in i-Learn? 

Leerkrachten die wij spreken, vertellen vaak dat ze ervan dromen om meerdere tools en handleidingen te kunnen combineren. De uitgebreide bibliotheek die i-Learn voorziet en de makkelijke functionaliteit om eigen leerpaden te maken, lijkt ons de droom van vele leerkrachten. Dat rijmt perfect met wat wij leerkrachten willen bieden en daarom maken wij graag een deel uit van het i-Learn-verhaal. 

 

 

21 dec 2022