Tool Talk: Digitale Methode

19 okt 2022
Tool Talk Digitale Methode

Het is weer tijd voor een nieuwe Tool Talk. We horen vaak van leerkrachten dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen de veelheid aan tools die er bestaan. Om de toolstress wat te verhelpen, nemen we er regelmatig eentje onder de loep. Deze maand: Digitale Methode

Vanuit welk idealistische insteek is je tool ontstaan? 

Digitale Methode is ontstaan als een volwaardig alternatief voor de klassieke, vaak dure invulboeken die ouders elk jaar op kosten jagen en waar vaak hele delen niet van worden ingevuld. Met een Digitale Methode, die volledig aanpasbaar is door de leerkracht, kunnen ouders tot de helft besparen op de jaarlijkse boekenfactuur, een substantiële verlaging dus van de boekenkost. Bovendien is er ook geen enkele kost voor de leerkracht. Daarnaast wil Digitale Methode bijdragen aan de digitalisering van het onderwijs. Voor heel veel leerkrachten is de bottleneck hier niet de infrastructuur en de aanwezigheid van hardware, maar wel degelijke bruikbare en kwalitatieve content die samenhangend is. Digitale Methode is ontwikkeld vanuit het standpunt dat het meer zelfstandigheid wil geven aan de leerlingen, waarbij de leraar een eerder coachende rol opneemt en voluit kan inzetten op differentiatie waar nodig. Deze manier van werken sluit echter klassikaal onderwijs niet uit.

Waarom raad je leerkrachten aan om je tool te gebruiken? 

Een groot voordeel van Digitale Methode is dat alles gecentraliseerd is op één plaats, nl. de methode zelf. Een veel gestelde vraag van leerkrachten aan een leermethode is om die te kunnen aanpassen aan hun specifieke doelgroepen van leerlingen. Digitale methode maakt het mogelijk om naast de standaardversie die altijd beschikbaar blijft, verschillende eigen versies te maken. De leerkracht kan daarbij niet alleen eigen inhouden toevoegen, maar ook bestaande inhouden aanpassen én verwijderen. Op die manier kan de leermethode helemaal op maat gemaakt worden van je leerlingen en kunnen ook leerkrachten er hun ‘eigen ding’ mee doen.

Wat zijn de didactische voordelen van jouw tool? 

Geen ingewikkelde, vergezochte concepten, maar een duidelijke structuur. Elke Digitale Methode, ongeacht het vak, heeft eenzelfde opbouw: Omkadering – Theorie – Oefeningen. Die heldere structuur zorgt voor herkenbaarheid bij de leerlingen. Door de ‘theorie’, de nieuwe en de te kennen leerstof, nog eens te isoleren in het aparte luik Theorie, beperk je ook de cognitieve belasting van de leerlingen. Het is heel duidelijk wat te kennen leerstof is en wat niet. Daarnaast kunnen leerlingen, dankzij het digitale karakter, oefeningen telkens opnieuw maken. Digitale Methode is ook een mix van tekst, interactieve en activerende werkvormen, animaties, digitale oefeningen, video’s en luisterfragmenten. Via gevarieerde en stimulerende leeractiviteiten worden de leerlingen gemotiveerd en uitgedaagd. Daarnaast bevindt alles zich op éénzelfde plaats: alle leerinhouden, oefeningen, etc. maar ook bijvoorbeeld de scores die leerlingen behalen en eventuele feedback van de leerkracht. Leerlingen hoeven dus niet elders hun oefeningen of scores te gaan zoeken.

Hoe kan je tool ingezet worden voor gepersonaliseerd leren? 

Digitale Methode kan op verschillende manieren ingezet worden voor gepersonaliseerd leren. Er zijn heel wat mogelijkheden die de leerkracht heeft binnen Digitale Methode om leertrajecten aan te passen aan specifieke noden. Eerst en vooral is er een interessante mix aan leeractiviteiten, die inspeelt op verschillende voorkeuren van de leerlingen. De leerlingen kunnen ook op eigen tempo de verschillende oefeningen maken. Ook de theorie wordt vaak op verschillende manieren public aangebracht bijvoorbeeld zowel aan de hand van een schema, als aan de hand van een korte kennisclip. Als de leerling graag een beknopte samenvatting van de theorie krijgt, dan kan dit ook via de Studeergids. Daarnaast biedt de digitale methode verwerkingsopdrachten op verschillende cognitieve niveaus, dus ook hiermee kunnen persoonlijke leertrajecten gemaakt worden, afhankelijk van de noden van de leerlingen. Digitale Methode is dus ideaal voor gepersonaliseerd leren.

Hoe zetten jullie in op de actuele en steeds veranderende noden van de leerlingen, de leerkrachten en het onderwijs?

Digitale Methode heeft als groot voordeel dat de leerinhouden niet ‘gedrukt’ worden, maar integraal digitaal worden aangeboden. Onze auteurs ontwerpen de leertrajecten ook rechtstreeks in de Digitale Methode en kunnen heel snel en gemakkelijk bijsturen of aanvullingen doen indien nodig.

Hoe zorgen jullie ervoor dat de tool 'futureproof' blijft? 

Digitale Methode leeft en evolueert voortdurend. We luisteren elke dag naar de bekommernissen van leerkrachten, leerlingen en ouders en proberen bij te sturen waar nodig. Een Digitale Methode is geen ‘fix’ product dat pas om de 6 jaar herzien wordt, maar een levende methode die zich voortdurend aanpast aan de noden van het onderwijs van vandaag en morgen. We staan ook open voor partnerships met andere spelers, maar bewaken wel dat het duidelijk blijft voor de leerkrachten.

Waarom ben je meegegaan in het verhaal van i-Learn? Wat spreekt je aan in i-Learn? 

Digitale Methode past volledig in het i-Learn verhaal van gepersonaliseerd leren. De mogelijkheid die de leerkracht binnen Digitale Methode heeft om op een flexibelere manier met de inhoud aan de slag te gaan, strookt heel mooi met de droom van i-Learn om leerlingen via gepersonaliseerde leertrajecten bij de les te houden. Digitale Methode wil de persoonlijke assistent zijn van de leerkracht om het leerproces van de leerling op maat te begeleiden. Tegelijk is dit een garantie dat de laptop die in steeds meer klassen zijn intrede doet, zo optimaal en zinvol mogelijk wordt gebruikt

19 okt 2022