Tool Talk Linguineo

08 dec 2022
i-Learn en linguineo

Het is weer tijd voor een nieuwe Tool Talk. We horen vaak van leerkrachten dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen de veelheid aan tools die er bestaan. Om de toolstress wat te verhelpen, nemen we er regelmatig eentje onder de loep. Deze maand: Linguineo

Vanuit welke idealistische insteek is je tool ontstaan?  

We wilden leerlingen enthousiasmeren en motiveren om met taal aan de slag te gaan. 

Daarnaast merkten we dat veel leerlingen angst hebben om in een vreemde taal te spreken. Vanuit deze optiek stelden we ons de vraag hoe we talen leuk konden maken op basis van een sterke didactiek en hoe we leerlingen de mogelijkheid konden bieden om op een veilige manier hun mondelinge vaardigheid te oefenen. 

Vanuit deze insteken hebben we ondertussen verschillende producten ontwikkeld. Voor het onderwijs gaat het concreet over:  

  • Taalheld: is een immersief digitaal spel voor NT2, Frans en Engels waarin leerlingen in de huid van een personage kruipen en zo deel uitmaken van het spel. Het spel past in de task-based (taakgebaseerde)  language teaching (TBLT) methodologie. De speler neemt al sprekend en schrijvend deel aan queestes en gesprekken met de personages in Taalheld. We ontwikkelden hiervoor ook een aantal specials: 

  • Moord op de taaltrein (Frans) 

  • In het ziekenhuis (Frans)  

  • Down the drain (NT2, Frans en Engels)  

  • Samenwerkingen met educatieve partners zoals Plantyn. Het resultaat van zo’n samenwerking kan je in de tool ‘Linguineo’ vinden op MyWay. Vanaf volgend schooljaar zullen de gesprekken die daar terug te vinden zijn deel uitmaken van hun nieuwe methode Frans voor het Lager Onderwijs ‘Casse-cou’. 

We focussen niet alleen op leerplichtonderwijs. Zo hebben we ook de app ‘Linguineo Pro’ die anderstalige nieuwkomers helpt om Nederlands op de werkvloer te leren.  

Wat zijn de didactische voordelen van je tool? 

Linguineo biedt didactische sterke toepassingen van taakgebaseerd leren waarin leerlingen aan hun schijf- maar vooral spreekvaardigheden kunnen oefenen in een veilige omgeving. Ze doen dit op eigen tempo en op eigen niveau.  Tijdens het spel krijgen de leerlingen ook persoonlijke feedback.  

Hoe kan je tool ingezet worden voor gepersonaliseerd leren? 

De tool is ideaal voor gepersonaliseerd leren aangezien de leerling op eigen tempo de opdrachten kan maken. De tool is ook adaptief en houdt rekening met het niveau van de leerlingen.  

Daarnaast biedt de tool verschillende hulpmiddelen om de leerlingen te ondersteunen. Zo kan de instructietaal aangepast worden, kunnen leerlingen vertalingen krijgen van voor hen moeilijke woorden, … Op deze manier krijgen de leerlingen voldoende ondersteuning om op eigen houtje aan de slag te gaan.  

Linguineo heeft ook een uitgebreid dashboard dat de leerkracht in staat stelt om leerlingen individueel of in groep op te volgen en te ondersteunen waar nodig. 

Hoe zetten jullie in op de actuele en steeds veranderende noden van de leerlingen, de leerkrachten en het onderwijs?

We houden steeds de vinger aan de pols. We hebben een uitgebreid netwerk van stakeholders binnen het brede onderwijsveld. Via dit netwerk blijven we op de hoogte van alles wat beweegt in het onderwijsveld. Daarnaast doen we ook heel wat projecten met educatieve spelers, waardoor we ook op die manier dichtbij de praktijk blijven. We doen ook zelf wetenschappelijk onderzoek, zodat onze tool didactisch onderbouwd is en blijft.  

Daarnaast staan we intern ook nooit stil: we zijn bezig met de optimalisatie van de achterliggende technologie, betere dashboarding, ontwikkeling van nieuwe features, uitwerken van nieuwe didactische inhouden, … 

Hoe zorgen jullie ervoor dat de tool “future proof” is en blijft? 

Voor ons overlapt deze vraag wat met de vorige vraag: we blijven investeren in een goed netwerk waarop we beroep kunnen doen voor input en feedback. We voeren ook ons eigen onderzoek zodat Linguineo op een didactische manier verder uitgebouwd kan worden.  

Achter de schermen zijn we druk bezig met betere technologie (spraakherkenning, adequaat reageren, geven feedback, …) en de verdere inhoudelijke uitbouw van Linguineo.

Waarom ben je meegegaan in het i-Learn verhaal?  Wat spreekt je aan in i-Learn? 

Langs de ene kant wilden we een groter bereik binnen het leerplichtonderwijs uitbouwen. Dankzij de technische vereisten van i-Learn hebben we bepaalde aanpassingen gedaan (bv. web-based versie, LTI, etc.), waardoor onze tool gemakkelijker en beter in een schoolcontext ingezet kan worden.  

Ook op inhoudelijk en didactisch vlak was er een match met i-Learn. Zo is er natuurlijk het digitale aspect. Binnen i-Learn is er ook veel aandacht voor taaltools en daarin mocht Linguineo natuurlijk niet ontbreken. We hopen met onze tool leerlingen te stimuleren en te motiveren om (vreemde) talen te leren. Dankzij onze chatbottechnologie helpen we jongeren om over hun spreekangst te stappen en dat is toch wel iets uniek in het Vlaamse edtech-landschap.  

Daarnaast is één van de focussen van i-Learn NT2 en dat is ook één van onze focussen. I-Learn was dus voor ons de ideale manier om te tonen dat er leuke en ook didactische goede tools voor NT2 bestaan. Op deze manier willen we ons steentje bijdragen aan maatschappelijke challenges en anderstaligen in de Vlaamse context alle mogelijke kansen tot inburgering bieden.  

08 dec 2022