Nascholingen: zinvol tijdverlies

18 nov 2022
Nascholingen: tijd verliezen om tijd te winnen

Ook leerkrachten zijn nooit uitgeleerd. i-Learn biedt daarom een uitgebreid aanbod aan vormingen aan. Die kosten natuurlijk tijd... Maar die tijd is niet verloren!

Bron: https://www.delta.tudelft.nl/article/arbeidsinspectie-bezoekt-universiteiten

Nascholing… geen tijd voor!  

Voorbereiding van de lessen, gepersonaliseerde opvolging en ondersteuning van leerlingen, verbetering van opdrachten en toetsen, vak- en werkgroepvergaderingen en oh ja, ook nog 20 tot 24 lesuren per week presteren! De agenda van een fulltime werkende leerkracht zit overvol.  

Vergeten we ook niet de toegenomen werkdruk door het aanhoudende lerarentekort: aanwezigheid op school is vaak broodnodig om andere afwezigheden op te vangen.  

En dan komt er iemand nog even vragen welke nascholingen jij dit jaar zal volgen…  

Een eerste logische, heel begrijpelijke reactie is natuurlijk antwoorden dat er geen tijd is, dat het praktisch niet haalbaar is en dat het voor de school geen goede zaak zou zijn als je nu meerdere dagen afwezig zou zijn.  

Maar is dat zo? Is het werkelijk geen goede zaak voor de school? En is er echt geen tijd om te investeren in de toekomst?  

In deze blog willen we je graag enkele argumenten aanreiken die hopelijk een overtuigend tegendeel kunnen bewijzen en willen we even inzoomen op de meerwaarde van intensievere professionaliseringstrajecten.  

Bron: https://www.standaard.be/cnt/8a2bgf2c

Tijd verliezen om tijd te winnen  

Tijd verliezen om tijd te winnen, het is een uitspraak die vaak gebruikt wordt in schoolcontext om aan te geven dat het belangrijk is om aan het begin van het schooljaar de tijd te nemen om jouw leerlingen beter te leren kennen alvorens je echt met de materie aan de slag gaat. Immers, een betere kennis van jouw leerlingen zorgt voor een optimaler afgestemd onderwijs- en leerproces en kan dus onnodig tijdverlies vermijden.   

Maar het principe van ‘zinvol tijdverlies’ slaat niet enkel op de tijd die je investeert in jouw leerlingen. Het gaat ook over de tijd die je investeert in het verdiepen van jouw kennis over onderwijsmethodes, onderwijsmiddelen, onderzoek over onderwijs, etc. Met andere woorden de tijd die je neemt om je ‘bij te scholen’. Of je dat nu zelfstandig doet door het lezen van boeken of door interessante discussies met collega’s of door het volgen van nascholingen, er kruipt altijd tijd in. Is dat dan verloren tijd? Natuurlijk niet, het is een investering in de toekomst: door mee te zijn met de laatste inzichten kan jij jouw onderwijsproces tijdig bijsturen en op die manier heel wat tijd winnen. 

Bron: https://securityawarenessapp.com/vergeetcurve-hermann-ebbinghauss/

Van kortstondige ‘one shot’- nascholingen tot ‘tijdrovende’ professionaliseringstrajecten  

Het ideale compromis in de huidige schoolomstandigheden lijkt dan de keuze voor kortstondige ‘one shot’-nascholingen waardoor je slechts een (halve) dag afwezig bent op school en waarmee je tegelijkertijd toch werkt aan het opfrissen van jouw inzichten.   

Onderzoek (1) toont echter aan dat dit compromis verre van ideaal is: het eenmalig aanraken van theoretische concepten heeft niet zo veel impact in de klas. Langere trajecten met inhoudelijke sessies, waarin de geziene inhoud ook onmiddellijk wordt toegepast, garanderen een betere transfer naar de klaspraktijk.   

Klinkt dit vreemd in de oren? Denk dan als leerkracht even terug aan de vergeetcurve… of was je die vergeten ?? Ook wij vragen aan leerlingen om iets niet éénmalig te studeren, maar regelmatig te herhalen!  

Je zorgt er bij je leerlingen voor dat ze hun leerstof regelmatig herhalen, het liefst zelfs op verschillende manieren. Je weet ook dat praktische toepassing ervoor zorgt dat ze de nieuw verworven kennis beter kunnen koppelen aan wat ze al wisten en dat niet alles in een theoretisch vacuüm blijft 'hangen'. Als leerkracht combineer je allerlei benaderingen om tot een optimaal leerresultaat te komen en je weet dat een leerproces nu eenmaal tijd en inspanning vraagt. Hetzelfde geldt voor professionalisering: de meer ‘tijdrovende’ professionaliseringstrajecten zullen voor de toekomst van de school, ondanks een intensievere tijdsbesteding, toch tijdswinst op langere termijn betekenen.   

Levenslang leren, ook voor leerkrachten  

Als leerkracht vragen we van onze leerlingen een levenslange ‘leerhouding’ als één van die noodzakelijke vaardigheden van de eenentwintigste eeuw. Laten we dan onze voorbeeldfunctie niet uit het oog verliezen en ook onszelf voortdurend in vraag stellen door te blijven informeren en professionaliseren. 

 

Effectief professionaliseren 

Je bijscholen op een effectieve manier kan dus op meerdere manieren, maar elk van die manieren vraagt dus wel wat tijdsinvestering...  

  • Word lid van een Teacher Design Team: het samen ontwikkelen van nieuw lesmateriaal, als lid van een Teacher Design Team en onder begeleiding van een ervaren coach, is een langer traject waarin inzichten vanuit meerdere perspectieven en op meerdere momenten zullen bediscussieerd worden om zo te komen tot een professionele klastransfer (in ons geval een leerspoor in i-Learn MyWay).  
  • Creëer een traject met je eigen combinatie (of die van je school) van meerdere ‘one shot’-vormingen: hoewel de kortstondige ‘one shot’-vormingen een snel (oppervlakkig) resultaat geven, zal het effect van elke vorming afzonderlijk minder langdurig zijn. Het lijkt misschien tegenstrijdig om dan veel van zulke losse vormingen in te plannen, maar samen kunnen ze tóch op lange termijn cumulatief doorwerken. Door ze slim te combineren, herhaal je regelmatig dezelfde inzichten binnen aansluitende topics waarin je je steeds verder verdiept. Zo pas je dus vanzelf het herhalingsprincipe toe. Kies je daarbij bovendien voor langere sessies, in ons aanbod de ‘brede’ sessies die een hele dag duren, dan zal het effect zelfs groter zijn door de inclusie van een omzetting van de theorie naar een concrete toepassing, in ons geval het ontwerpen van een leerspoor in i-Learn MyWay.   

Geeft deze blog je een boost om op zoek te gaan naar jouw vormingen en jouw persoonlijke traject samen te stellen, neem dan alvast een kijkje in onze kalender en reserveer jouw plaatsjes!

 

Bron: https://www.glasbergen.com/business-computer-cartoons/time-management/cartoons/time-management/page/1

Op zoek naar tijd? 

Je blijft nu mogelijk zitten met de vraag “En waar vind ik de tijd dan?”. Gezien elke schoolsituatie uniek is, kunnen we daar helaas geen passend antwoord op vinden (we vonden het winkeltje waar men tijd verkoopt ook nog niet…). Echter vermoeden we dat de koppen en agenda’s bij elkaar steken met teamleden alsook flexibiliteit binnen het team heel wat teweeg kan brengen. 
Blijft het toch een moeilijke puzzel, weet dan dat het ook mogelijk is om buiten de gangbare schooluren een vorming te volgen, offline maar ook online! 

Bronnen

(1) Valiandes, S., and Neophytou, L. (2018). Teachers’ professional development for differentiated instruction in mixed-ability classrooms: investigating the impact of a development program on teachers’ professional learning and on students’ achievement. Teach. Dev. 22, 123–138.

(Afbeelding 1) https://www.delta.tudelft.nl/article/arbeidsinspectie-bezoekt-universiteiten

(Afbeelding 2) https://www.standaard.be/cnt/8a2bgf2c

(Afbeelding 3) https://securityawarenessapp.com/vergeetcurve-hermann-ebbinghauss/

(Afbeelding 4) https://www.glasbergen.com/business-computer-cartoons/time-management/cartoons/time-management/page/1

18 nov 2022